رييس كمیسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در آيين نكوداشت روز ملي بيمه سلامت:

منابعی که به حوزه سلامت اختصاص دارد، داده شود/ انتظار داریم در بودجه 98 به حوزه سلامت توجه ویژه ای شود

 
رييس كمیسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت، مصوبه مجلس كه اختصاص ١٠ درصد هدفمندي يارانه ها به حوزه سلامت است را در لايحه مي آورد اما طبق بررسي هايي كه صورت گرفته، آن را به حوزه سلامت نمي دهند.
 
به گزارش وبدا، دکتر حسینعلی شهریاری در آيين نكوداشت روز ملي بيمه سلامت اظهار کرد: طرح تحول سلامت يكي از دستاوردهاي بزرگ دولت يازدهم است و جا دارد در اين مورد از دكتر روحاني و دكتر هاشمي تشكر كنم.
 
وی افزود: رييس سازمان بيمه سلامت تاكنون اقدامات موثر و بزرگي را انجام داده اند كه از جمله آن، سيستم الكترونيك شدن سلامت و برخط شدن خدمات در اين حوزه است كه البته بايد ارتقا پيدا كند. 
 
دکتر شهریاری به اهمیت استقرار دولت الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: ساماندهي و استقرار كامل دولت الكترونيك در كشور امر بسیار مهمی است و اگر انتظار داريم که در حوزه سلامت، برنامه ها و طرح ها به خوبي به اجرا در آیند، بايد دولت الكترونيك را به طوركامل اجرايي و عملياتي كنيم.
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبري فرموده اند كه طرح تحول سلامت را با قوت ادامه دهيد و بايد طبق فرمايش ايشان عمل كنيم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه سلامت بعضي افراد كه منابع مالي را در اختيار دارند، تصور مي كنند حوزه سلامت هزينه بر است درحالي كه محور توسعه، انسان سالم است. هرچه در حوزه سلامت بيشتر هزينه شود، هزينه محسوب نمي شود و اگر مي خواهيم در كشور افراد نخبه و دانشمندي داشته باشيم، بايد بدانيم كه لازمه آن سالم بودن اين افراد است تا بتوانند خوب فكر كرده و موثر عمل كنند و به ما را در رفع مشكلات كشور یاری رسانند.
 
رييس كمیسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بیان اینکه در مجلس شوراي اسلامي تلاش هاي زيادي در حوزه سلامت انجام شده و به حوزه سلامت توجه ويژه اي شده است، تصریح کرد: جا دارد از تمام همكارانم در مجلس، خصوصا رياست مجلس شوراي اسلامي، دكتر لاريجاني تشكر كنم، چراكه در اين راستا همكاري هاي موثر و سازنده اي داشته اند.
 
وی درباره منابع مالی حوزه سلامت گفت: منابع مالي كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب مي رسد، به هر دليلي، وقتي در اختيار دولت قرار مي گيرد آن را به حوزه سلامت نمي دهند. دولت، مصوبه مجلس كه اختصاص ١٠ درصد هدفمندي يارانه ها به حوزه سلامت است را در لايحه مي آورد اما طبق بررسي هايي كه صورت گرفته، آن را به حوزه سلامت نمي دهند.
 
دکتر شهریاری خاطرنشان کرد: اقدامات خوبي در حوزه سلامت انجام شده، اما درحقيقت نگران حوزه سلامت و طرح تحول سلامت هستيم. معتقد هستم طرح تحول سلامت، در انتخابات رياست جمهوري دولت دوازدهم كمك زيادي به دولت كرد، چراكه آنچه براي مردم ملموس بود، خدمات طرح تحول سلامت بود. اما اكنون دچار مشكلات جدي شده ايم، در بيمارستان ها پرداختي ها عقب افتاده و بعضي از دانشگاه هاي بزرگ مجبور به تعديل تعداد زيادي از نيروهاي خود شدند بايد توجه داشت كه مواردي از اين دست، صدمات بزرگي به حوزه سلامت وارد مي كند. 
 
وی با اشاره به تصویب پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش دارو و تایید آن از سوی رهبری، تصریح کرد: در جلسه اي كه با حضور دكتر لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، وزير بهداشت و وزير صمت تشكيل شد، درخصوص اختصاص ٥٠٠ ميليون دلار به حوزه سلامت و بخش دارو بحث شد و ما انتظار داريم اين اعتبار به جايگاه اصلي خود يعني حوزه سلامت اختصاص پيدا كند. 
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مبالغی که به حوزه سلامت اختصاص دارد، داده شود و براي يك بارهم که شده بدهي بيمه ها به صفر برسد تا بتوانند ارائه خدمت دهند. اینگونه نیست که باز هم توقع ایثار از جامعه پزشکی داشته باشیم. گروه پزشکی از ابتدای انقلاب در هشت سال دفاع مقدس جزو ایثارگران بوده اند. در حال حاضر نیز پرداختی آنها یک سال عقب افتاده است، داروخانه ها و بیمارستان ها بدهی دارند و برخی از بیمارستان ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.
 
وی گفت: زمانی بیماری که به بیمارستان دولتی مراجعه می کرد، بستری می شد و آزمایش و خدمات دیگر دریافت می کرد، اما اکنون به دلیل کمبود منابع مالی، بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند، خدمات سرپایی اش را در دفترچه می نویسند و می گویند بیرون انجام بدهد، این خدمات سرپایی هزینه های بیمار را افزایش می دهد. 
 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: در تمام کشورها پرداختی از جیب مردم، رقم بالایی بود و سازمان جهانی بهداشت پرداختی از جیب مردم را 52 درصد اعلام کرده بود، اما در قانون برنامه پرداختی از جیب مردم را به زیر 30 درصد رساندیم و اکنون این 35 درصد پرداختی از جیب اگر با مشکلات کنونی ادامه پیدا کند، پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا خواهد کرد و این خلاف قانون برنامه و سیاست های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، که بودجه کلان در دستور کار است انتظار داریم که در بودجه 98 به حوزه سلامت توجه ویژه ای شود، اظهار داشت: امیدواریم تیم اقتصادی جدید، متوجه پیچیدگی ها و ضرورت های حوزه سلامت کشور شود، چراکه تیم اقتصادی قبلی دولت میانه خوبی با حوزه سلامت نداشت.
 
دکتر شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دولتمردان بزرگ، ریاست جمهوری، سران قوا، نمایندگان مجلس، وزارتخانه ها، قوه قضاییه و مجموعه مسئولین کشور مشکل درمان ندارند و وقتی نیاز به درمان پیدا می کنند، هرگونه امکانی برای آنها فراهم است، اما مردم مستضعف، نیازمندان و اقشار پایین و متوسط جامعه مشکل دارند و باید به فکر این افراد باشیم.
 
وی با تاکید بر لزوم رفع همپوشانی بیمه ای گفت: باید همپوشانی بیمه ای برطرف شود. در قانون، افراد باهم فرقی ندارند و همپوشانی بیمه ای باید در مورد همه از بین برود، زیرا هزینه های زیادی برای کشور ایجاد می کند. درحال حاضر، هنوز بیش از 2 میلیون همپوشانی وجود دارد.
 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: در شهرستان ها در مورد درمان بیماران سرطانی هنوز مشکل وجود دارد. همچنین در اجرای راهنماهای بالینی نیز هنوز مشکل داریم. 
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روسای دانشگاه ها مشکلات جدی دارند، ادامه داد: رییس دانشگاه باید به اموری مثل مسائل خوابگاه، سلف سرویس دانشجویی، غذای بیمار و مسائلی از این دست هم، بپردازد، یعنی مسئولینی که می توانند اقدامات بسیار بزرگی را انجام دهند، باید همچنان گرفتار موضوعات جزیی باشند. 
 
دکتر شهریاری گفت: انتظار داریم در فصل بودجه در مورد 500 میلیون دلار تصمیم جدی گرفته شده و به جایگاه اصلی خود یعنی حوزه سلامت اختصاص پیدا کند تا بدهی بیمه ها داده شود، شرکت های دارویی تقویت شده و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران تامین شود، چراکه بعضی از بیمارستان ها بسیاری از ملزومات مصرفی را در صورتحساب بیمار می آورند، البته چاره ای هم ندارند چون بیمارستان با کمبود منابع مالی مواجه هستند. برخی از مراکزدرمانی هم به دلیل کمبود منابع مالی، بیماران را در صف می گذارند، انتظار می رود طرح تحول سلامت که برای شکل گیری آن، افراد بسیاری حضور داشتند، با همان قوت ادامه پیدا کند. 
 

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: از دکتر هاشمی هم می خواهم در فصل بودجه برای تخصیص مناسب بودجه به حوزه سلامت فشارهای لازم را بیاورد. ما نیز از تریبون های مختلف در این راستا همراهی خواهیم کرد. مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون بهداشت ودرمان هر جا که لازم باشد به حوزه سلامت کمک خواهند کرد. تخصصی ترین کمیسیون در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان است و تمامی اعضای آن پزشک هستند و دغدغه ای جز نجات جان بیماران و سلامتی مردم ندارند و به عنوان بازوی قدرتمند اجرایی وزارت بهداشت و دولت در حوزه سلامت فعالیت می کنند